روز سوم

برنامه‌ی روز آخر، کمی متفاوت با روزهای قبل بود: هر دو بخش کارگاه‌ها، پیش از ظهر برگزار شد و سخنرانی‌ها در برنامه‌ی بعدازظهر جای گرفت.
در این روز، همزمان با صرف نهار و در وقت استراحت دانش‌آموزان، فیلمی نمایش داده شد که توسط دانشجویان دانشکده ساخته شده‌است و در چند سال اخیر برای معرفی فضای دانشگاه و دانشکده‌ی علوم ریاضی به دانشجویان ورودی جدید، استفاده می‌شود.
پس از استراحت ظهر، آقای بهزاد اسلامی در بخش آخر سخنرانی خود، با جمع‌بندی بحث روزهای قبل، چرایی و لزوم استفاده از اثبات در روش ریاضی را یادآور شد.
دکتر سیاوش شهشهانی، رییس دانشکده‌ی علوم ریاضی دانشگاه شریف، آخرین سخنرانی را انجام دادند. ایشان بحث خود را با موضوع انتخاب رشته‌ی دانشگاهی آغاز کردند که می‌تواند تاثیر زیادی بر زندگی آینده افراد داشته باشد. سپس خصوصیات کار آکادمیک را یادآوری کردند که در این‌کار، بر خلاف بسیاری از کارها و مشاغل دیگر نمی‌توان با عموم مردم مرتبط بود، بلکه تنها با دانشجو به ‌عنوان گروه خاص و کوچکی از مردم جامعه سروکار دارد. و در ادامه درباره‌ی کار آکادمیک ریاضی و آن‌چه ریاضیات دانشگاهی به آن می‌پردازد، توضیحاتی دادند. ایشان یادآوری کردند که برخلاف آن‌چه از ریاضیات دبیرستانی برداشت می‌شود و مردم چنین تصور می‌کنند، کار ریاضیدان‌ها تنها حل مساله نیست؛ بلکه حل مساله تنها یکی از کارهایی است که ریاضیدان به‌ آن می‌پردازد. سپس به سوالات دانش‌آموزان و دانش‌جویان درباره‌ی تفاوت‌های ریاضیات دبیرستانی و دانشگاهی پاسخ دادند. ایشان همچنین با مقایسه‌ی آموزش ریاضی در کشور ما با برخی کشورهای دیگر، بعضی از نقاط ضعف و قدرت آن را برشمردند. در پایان با مروری بر تغییرات هیات علمی دانشکده از 35 سال پیش تا کنون، به روند روبه رشد ریاضیات دانشگاهی در کشور اشاره کردند.
سپس دکتر تابش با مروری بر برنامه‌ی سه روزه‌ی مدرسه‌ی تابستانی علوم ریاضی، دانش‌آموزان را به شرکت در برنامه‌های علمی فوق‌برنامه تشویق کردند.
در پایان با نمایش عکس‌های این چند روز، گزارش تصویری مدرسه‌ی تابستانی علوم ریاضی ارایه شد که مورد استقبال دانش‌آموزان قرار گرفت. دانش‌آموزان پس از دریافت گواهینامه‌ی شرکت در برنامه، با یکدیگر خداحافظی کردند.

گزارش مختصری از کارگاه‌های این روز را در ادامه می‌بینید:
• فاصله و مکان هندسی
• تعادل
• حراجی
• آشنایی با توپولوژی