نظریهی الگوریتمی بازیها
شرکت گوگل یکی از بزرگترین و پرسودترین شرکتهای تجاریِ دنیاست. بیش از ۹۸٪ درآمد این شرکت (بالغ بر ۲۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۰) از طریق برگزاری هرروزهی میلیاردها حراجی برای به نمایش در آوردنِ آگهیهای تبلیغاتی در کنار نتایج جستوجو به دست میآید. استفادهی شرکتهایی چون گوگل، ایبِی، آمازون، و... از حراجیها برای بالا بردن درآمد و همچنین ارتقاء کیفیت خدماتشان و موفقیت چشمگیر شرکتهای مذکور در این امر، منجر به توجه روزافزون اقتصاددانان و متخصصان علوم کامپیوتر به نظریهی حراجیها شدهاست. این موضوع باعث گسترش هر چه بیشتر شاخهای به نام «نظریهی بازیهای الگوریتمی» شده که فصل اشتراک علم اقتصاد و علوم کامپیوتر، و یکی از داغترین موضوعات روز این علوم است.
در این کارگاه، دانشآموزان به شکل عملی با مفهوم حراجی، تاریخچهی آن و انواع مختلف حراجی آشنا شدند. در بخش اول کارگاه چهار نوع حراجیِ معروف به آنها معرفی شد. پس از معرفی هر یک از این حراجها، دانشآموزان در ده نوبت مختلف با هم به رقابت پرداختند. دانشآموزان باید سعی میکردند که خود به بهترین استراتژی ممکن در این حراجها پی ببرند. در بخش دوم دانشآموزان با جنبههای نظری حراجها آشنا شدند. استراتژیهای بهینه برای شرکتکنندگان در هر یک از حراجهای برگزارشده بررسی شد و دانشآموزان به عینه مشاهده کردند که پس از گذشت چند دور از برگزاری هر یک از حراجیها، خودشان به تدریج به سمت همان استراتژی سوق داده شده بودند. همچنین روشهای جلوگیری از تقلب در حراجیها و طراحی حراجیهای قابل اعتماد به دانشآموزان آموزش داده شد و دیدند چگونه میتوان برای نیل به هدفی خاص (مانند بیشینه کردن منفعت عامه، بیشینه کردن سود برگزارکنندهی حراجی،...) الگوریتمی برای برگزاری یک حراجی طراحی کرد.