نتایج نظرسنجیها
مدرسهی تابستانی علوم ریاضی با همهی خوب و بدش، با همهی کارها و اتفاقات پیشبینی شده و غیرقابل پیشبینیاش تمام شد. کلافگی برخی از دانشآموزان که با بینظمیهای اجرای برنامه روبرو شدند، و خستگی تکتک برگزارکنندهها که در چهرهی همهشان نمایان بود، روز آخر، با لبخندی جایگزین شد؛ و پیامهای «خسته نباشید» که هفتهی بعد در گوشه و کنار سایت و مِسنجرها دیده میشد، نشان از رضایت نسبی همهی افراد شرکت کننده و برگزارکننده، از این برنامه داشت. با اینحال قرار براین بود که فرمهای نظرسنجی برنامه با دقت بررسی شود تا نتایج آن، بر برنامههای بعدی اثر بگذارد تا یکجا نمانیم و باهم گامبهگام به پیش رویم.
فرمهای نظرسنجی سه بخش از کار را میسنجید: کارگاهها، سخنرانیها و حواشی برنامه یا همان کارهای اجرایی مدرسه.
کارگاهها
نظرات دربارهی هر کارگاه بسیار گوناگون و گاه کاملا متضاد بود. البته این موضوع چندان عجیب نیست، چون علاوه بر سلیقهی شخصی افراد که تعیین میکند هرکس از چه شاخهای از ریاضی خوشش میآید، تجربههای ریاضیاتی هرکس در مدرسه و بیرون مدرسه، بر مفید یا بیفایده بودن محتوای کارگاه برای او اثر بسیار دارد. البته شکی نیست که انتخاب روش مناسب برای ارائه، روحیات برگزارکنندگان و شیوهی ارتباط آنها با مخاطب نیز اثر بسیار زیادی بر جذابیت هر کارگاه دارد. جمعبندی و نمونههایی از نظرات شما دربارهی هرکارگاه در ادامه آمده است.
آشنایی با توپولوژی این کارگاه در مجموع سختترین کارگاه در کُل برنامه شناختهشد. همین سختی سبب شد که بعضی دانشآموزان محتوای کارگاه را جالب و جدید بدانند و برای خواندن و دانستن بیشتر انگیزه پیدا کنند و برخی دیگر خستهکننده که هیچ چیز از آن نفهمیدند. درخواست انجام فعالیت عملی در این کارگاه از سوی بسیاری مطرح شد. کسانی هم که انگیزه پیدا کردند تا دربارهی توپولوژی بیشتر بدانند، خواستند تا مطالبی بیشتر اما کمی آسانتر، بههمراه شکلها و عکسهای زیاد! روی سایت قرار گیرد.
تعادل نَش تجربهی بازی دستهجمعی در این کارگاه، به مذاق بیشتر شرکتکنندگان خوش آمد و کاربردی بودن موضوع، این کارگاه را پسندیدند. تقریبا همهی شرکت کنندهها، به موضوع و شیوهی اجرای این کار امتیاز بالایی دادند، و ابراز علاقه کردند که اطلاعات دقیقتر و بیشتری دراینباره، روی سایت قرار گیرد. هیجان حاکم بر این کارگاه بهحدی بود که هرکس نتوانسته بود در آن شرکت کند، درخواست تکرار کارگاه در برنامههای بعدی را داشت.
بازی منصفانه نظرات دربارهی این کارگاه هم بسیار متفاوت بود. گروهی از شرکتکنندهها، پیشاپیش با این موضوع آشنا بودند و ترجیح میدادند در قالب مسابقه و لیگ با بازیهای سختتر مواجهه شوند. اما گروهی دیگر از مخاطبان، برای اولینبار تجربهی استفاده از ریاضی برای انجام بازیهایی با بُرد و باخت واقعی را داشتند و علاوه بر تازگی موضوع، شیوهی ارائهی آن در قالب بازیهای دونفره برایشان جالب و جذاب بود. خوشخُلقی مسوولان این کارگاه، نکتهی مشترک در اغلب نظرسنجیها بود.
کاغذوتا علیه خطکش و پرگار ظاهرا این کارگاه باب طبع دانشآموزانی بود که به حل مسایل ریاضی علاقهی زیادی دارند. این گروه از دانشآموزان از بهم پیوسته بودن موضوعات و مسایلی که مطرح شد راضی بودند و از اینکه همهی نتایج بهطور دقیق جمعبندی می شد، ابراز خوشحالی کردند؛ البته این گروه منتظر مسایلی سختتر برای ادامه دادن کار بودند. عدهی دیگری دقیقا بهمپیوسته بودن مطالب کارگاه را عامل خستهکننده بودن آن عنوان کردند و ظاهرا نتوانستند یا نخواستند موضوع را از جایی بهبعد دنبال کنند.
حراجی نظرات دربارهی این کارگاه بسیار مشابه کارگاه تعادل نَش بود. شیوهی مشابه اجرا و فضای عمومی دو کارگاه از یکسو و جدید و کاربردی بودن موضوع از سوی دیگر، این دو کارگاه را بسیار بههم شبیه میکرد. افرادی درخواست کردند که اطلاعات دقیقتر علمی دربارهی این کارگاه روی سایت قرار گیرد.
فاصله و مکان هندسی دانشآموزانی که به ریاضیات محض علاقه دارند، توانستند ارتباط خوبی با این کارگاه برقرار کنند. ارائهی تعریف جدیدی از فاصله، نکتهی جالب این کارگاه بود اما عدهای دیگر گفتنهاند که نفهمیدند کاربرد ریاضیات مطرح شده در این کارگاه چیست. مطالب این کارگاه بهطور دقیق و مبسوط، در پروندهای با عنوان «گُلقُلآباد» روی سایت قرار دارد و میتوان موضوع کارگاه را دقیقتر دنبال کرد.
اکنون که توضیحاتی دربارهی علل انتخاب موضوع کارگاهها و اهداف برگزاری هرکدام از آنها روی سایت قرار دارد، میتوانید دوباره خاطرات خود را مرور کنید و اگر خواستید بهما بگویید که هر کارگاه، به چه بخشی از اهداف خود رسیدهاست.
سخنرانیها
در مجموع میتوان گفت که نظرات دربارهی سخنرانیها مشابه بود: موضوعات سخت اما جالب بودند.
حواشی برنامهها
مسئوولان کمی خوشاخلاقتر باشند. زمان برنامه کمی بیشتر باشد. برنامههای مشابه این باز هم برگزار کنید. امکان اسکان به دانشآموزان مهمان بدهید. غذا بهتر باشد. کمی بیشتر در دانشگاه بگردیم. برنامهریزیها دقیقتر باشد. از افراد امتحان بگیرید تا شرکتکنندهها همه در یک سطح علمی باشند!!!! برنامهها سروقت شروع شود و باز غذا بهتر باشد!
و ما میگوییم: تلاش میکنیم برنامهی بعدی بهتر باشد.
لطفا شما هم: به موقع ثبتنام کنید. در دانشگاه با کارت عبور و مرور کنید. سر همهی برنامهها بهموقع حاضر شوید تا در چمنها و محوطهی دانشگاه دنبالتان نگردیم.
و ممنون که خیلی نظافت را رعایت کردید.
در برنامههای بعدی منتظرتان هستیم.